Martin Michael Driessen, Rivieren

Waterstromen zijn levendige linten die landschappen doorkruisen. Ze scheiden en verbinden oevers, landen en mensen. Ze beginnen klein, groeien uit en storten zich uiteindelijk vol overgave in de schuimende zee. Doorheen heel de geschiedenis fascineren ze mensen. Zij willen de rivieren temmen, de waterkracht voor eigen nut aanwenden, zich met de stroom laten meevoeren of juist dammen opwerpen. Maar, of je nu bruggen bouwt of opblaast, uiteindelijk blijven rivieren grillige wezens, vreemde combinaties van vruchtbaarheid en vernietigingskracht.

In deze bundel zijn drie verhalen opgenomen over drie rivieren. Maar vooral over de mensen wiens leven door de loop van het water wordt bepaald. In het eerste verhaal is dat een acteur op drift. Het tweede voert ons mee met vlotters die meereizen met boomstammen. In het derde verhaal is de rivier de grens tussen twee domeinen, die twee families generaties lang uiteendrijft.

Dit boek werd door velen erg aangeraden, en kon me desondanks maar ten dele bevallen. Zeker, het bevat vele mooie beelden, prachtige mensen en boeiende stroomversnellingen. Het wemelt van de mooie meanderende zinnen en het bruist en kolkt van taal.

Maar het mist anderzijds ook wat diepgang, en het sleept niet altijd mee. Tot die conclusie kwam de leesclub ook. We hadden genoten van het ene verhaal, terwijl het andere ons juist afstootte. Blijkbaar kon dit boek de echtgenoten meer bekoren, en de term "mannenboek" viel zowaar. Terecht of niet? Dat laten we aan u over. Scheep in, reis mee, en laat me weten welke rivier u het meest aan het hart ligt.

Reacties

  1. Ik had dit boek halverwege je bespreking al bijna op de verlanglijst gezet, toen ik las dat het onvoldoende diepgang heeft. Nu twijfel ik, want de onderwerpen intrigeren me. Dus maar even afwachten of er nog reacties komen van mensen die deze bundel ook gelezen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jannie Trouwborst vond het wel erg goed, je zou eens op haar blog kunnen lezen.

      Verwijderen
    2. Bedankt, Barbara! Ik ken het blog van Janne niet. Weet jij de url?

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts