Zoeken: een magisch voorwerp



Als u nu dacht dat ik een toverstaf zou opdiepen
Een boek vol vreemde recepten
Of een vliegensvlugge bezemsteel
Dan bent u vast teleurgesteld

Maar ja, dat soort magische voorwerpen
Komen helemaal niet voor in de wonderlijke verhalen van Kate Mosse
Voor haar kunnen doodgewone voorwerpen magisch zijn
Een buskaartje bijvoorbeeld of een broche

Voorwerpen waarop personen, tijden en omstandigheden
Een stempel hebben gedrukt
Een indruk hebben nagelaten
En die ons dus verbinden met wat er eens was

Neem nu deze ridder
Hij draagt een stukje van mijn vader in zich
(hij was het die 'm voor me meebracht)
En hij was getuige van urenlang studeren en zwoegen
(want hij stond in elk huis op mijn bureau)
En als ik eens geen zin had om te blokken
Dan kneep hij eens een oogje toe
Net zoals mijn vader ook kon doen

Zo houdt deze magische ridder
Nog altijd
Dag en nacht de wacht
Stil en plechtig

Zou hij zich 's nachts soms eens uitrekken?

Reacties

Populaire posts